Deze attesten heb je nodig om je huis te verkopen

Op het moment dat je je huis te koop wil stellen, moet je een aantal attesten hebben en dient er in jouw advertentie bepaalde informatie verplicht vermeld te worden. Op die manier zijn mogelijk kopers beter geïnformeerd over het huis dat je verkoopt.

Elektriciteitsattest 
Dit is een attest opgemaakt na een keuring van jouw elektrische installatie dat aangeeft of jouw installatie al dan niet aan de normen van het AREI voldoet. In principe maakt het niet uit of het attest positief of negatief is. Zolang er maar een attest aanwezig is en de koper  weet wat de toestand is van de elektrische installatie. Indien het keuringsattest negatief is, zal de koper nadat de akte verleden is het nodige moeten doen om de elektrische installatie in orde te stellen.

EPC attest
Het EPC attest of energieprestatiecertificaat moet aanwezig zijn op het moment dat u start met het verkopen van uw huis. Het EPC attest geeft aan hoe energiezuinig uw huis is. De informatie van het EPC moet u ook verplicht meedelen in de advertenties.

Bodemattest 
Het bodemattest moet ook aanwezig zijn op het moment dat je je huis verkoopt. Meestal zal er een blanco bodemattest afgeleverd worden door OVAM. Dit wil zeggen dat er geen gegevens gekend zijn over de grond. Het bodemattest kan aangevraagd worden door de notaris of door de makelaar bij OVAM (de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij).

Overstromingsgevoeligheid
Het is verplicht om aan de kandidaat kopers mee te delen of uw huis al dan niet gelegen is in een overstromingsgevoelig gebied en/of er een risico is op overstroming. Deze informatie moet al in de advertenties worden meegedeeld. Later zal dit ook nog in de verkoopovereenkomst en in de verkoopakte vermeld worden.

Postinterventiedossier 
Dit is een dossier dat aanwezig moet zijn indien u een huis verkoopt dat gebouwd of gerenoveerd werd na mei 2001. Indien dat het geval is, dient u bij verkoop een postinterventiedossier aan de koper over te maken. Dat dossier bevat een aantal technische gegevens over de woning zoals gebruikte materialen, etc … . De koper die dit postinterventiedossier ontvangt, moet het zelf ook bijhouden en zelfs verder blijven aanvullen indien men later opnieuw verbouwingen aan de woning zou doen. In principe blijft het postinterventiedossier dus voor eeuwig verbonden met het huis.

Stedenbouwkundig uittreksel 
Als je een huis verkoopt moet je aan de koper allerlei stedenbouwkundige informatie meedelen: stedenbouwkundige vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprechten, verkavelingsvoorschriften, … . Al deze informatie wordt vermeld in de stedenbouwkundige inlichtingen die aangevraagd kunnen worden bij de gemeente of stad waar het huis gelegen is.

Informatie over de erfgoedwaarde
Dit is iets nieuws maar sinds 1 januari 2015 moet iedereen die zijn huis verkoopt ook meedelen of het pand beschermd is of voorkomt op een inventaris van het onroerend erfgoed.

 

Uw woning verhuren of verkopen met Kasper & Kent?

Kasper & Kent is een vastgoed - en marketingagentschap tegelijk.

Ontdek onze unieke principes